Megjelent az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, az UNESCO legfrissebb, többek szerint kijózanító jelentése az oktatástechnológia jelenlegi globális helyzetéről. Horváth Ádámmal, az EdTech Magyarország digitálisoktatás-szakértőjével, a magyar oktatástechnológiai cégeket összefogó Education:Next Szövetség elnökével beszélgettünk róla.

A technológiai fejlődés, különösen az oktatásban legalább az 1920-as évek, a rádió népszerűvé válása óta gyorsan átalakítja a világot. Az átalakulás legszignifikánsabb mértékben az elmúlt négy évtizedet jellemezte, kialakult a high-techet, legújabban például a generatív mesterséges intelligenciát hasznosító oktatástechnológiai ipar. 2000 óta az oktatási intézmények, tanárok és diákok nagy többsége világszerte használ infokom digitális megoldásokat.

A jelentés szerint vita tárgya, hogy ezek a technológiák milyen mértékben alakítják át az oktatást, mennyire hozzáférhetők alacsony jövedelmű társadalmi rétegek, szegény országok számára. Ha a technológiákon a hangsúly, márpedig a világháló megjelenését követően folyamatosan azokon van, akkor a költségek drasztikus növekedése is egyértelmű, és a magasabb árakkal a társadalmi olló is tovább nő. A hangsúlyeltolódás azt is jelenti, hogy az oktatástechnológia dinamikus fejlődése főként a technológiára érvényes, a pedagógiára viszont kevésbé az. 

A negatívumok ellenére a jelen oktatása elképzelhetetlen infokom digitális megoldások nélkül, a jövőben pedig a mainál is markánsabban fogja meghatározni a területet. A hozzáférést és a személyes adatok védelmét mindenki számára biztosítani kell, különben a szakadék tovább nő, holott a technológiai fejlődés egyik célja pont a társadalmi szakadékok betemetése, a hátrányok kompenzálása. Egyértelmű irányelveket is meg kell fogalmazni az infokom előnyeinek maximális kihasználásáról, negatív hatásainak minimalizálásáról.

A teljes cikk elolvasható az edunext.hu oldalán!

Ugrás az eredeti cikkre >>

[et_pb_heading title=”További cikkek” _builder_version=”4.24.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_heading]

Szövetségben a hazai oktatástechnológiai cégek

Megalakult az EDUCATION:NEXT Oktatástechnológiai Szövetség, melynek célja a magyar oktatási ökoszisztéma szereplőinek szakmai támogatása, érdekeinek képviselete és szemléletformálás a nemzetközi trendek és gyakorlatok alapján. A szövetség elnökének Horváth Ádámot, az...

Újabb magyar cégek az európai elitben

Sikeres mérleggel zárta első éves működését a már 18 innovatív magyar oktatástechnológiai céget tömörítő Education:Next szövetség, amelyet idén augusztusban az European Edtech Alliance tagjává választottak. Tavaly októberi megalakulását követően 18-ra bővült az...

Oktatástechnológiai konferencia Csíkszeredában az Education:NEXT Szövetséggel

A 21. század komplex oktatási környezete címmel rendezett konferenciát és oktatási kiállítást szeptember 19-én Csíkszeredában az Apáczai Csere János Pedagógusok Háza (Casa Corpului Didactic) és az Education:NEXT Szövetség. Az uniós támogatással létrejött eseményen...

Közgyűlést tart az Education:Next Szövetség

Az Education:NEXT Oktatástechnológiai Szövetség október 30-án tartja 2024. évi közgyűlését, amelyen a tagok személyesen vagy online is részt vehetnek. A 2024. évi rendes közgyűlésre 2024.október 30-án, szerdán 13.00 – 15.00 óra között kerül sor a Modern Oktatási...

Magyar edtech cégeket választottak az európai elitbe

Tizennyolc vállalkozás és startup került be az oktatástechnológiai vállalatok nemzetközi szakmai fórumára. Augusztustól csatlakozik az European Edtech Alliance-höz a tavaly októberben alapított, már tizennyolc vállalkozást és startupot tömörítő Education:Next...