Megjelent az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, az UNESCO legfrissebb, többek szerint kijózanító jelentése az oktatástechnológia jelenlegi globális helyzetéről. Horváth Ádámmal, az EdTech Magyarország digitálisoktatás-szakértőjével, a magyar oktatástechnológiai cégeket összefogó Education:Next Szövetség elnökével beszélgettünk róla.
A technológiai fejlődés, különösen az oktatásban legalább az 1920-as évek, a rádió népszerűvé válása óta gyorsan átalakítja a világot. Az átalakulás legszignifikánsabb mértékben az elmúlt négy évtizedet jellemezte, kialakult a high-techet, legújabban például a generatív mesterséges intelligenciát hasznosító oktatástechnológiai ipar. 2000 óta az oktatási intézmények, tanárok és diákok nagy többsége világszerte használ infokom digitális megoldásokat.
A jelentés szerint vita tárgya, hogy ezek a technológiák milyen mértékben alakítják át az oktatást, mennyire hozzáférhetők alacsony jövedelmű társadalmi rétegek, szegény országok számára. Ha a technológiákon a hangsúly, márpedig a világháló megjelenését követően folyamatosan azokon van, akkor a költségek drasztikus növekedése is egyértelmű, és a magasabb árakkal a társadalmi olló is tovább nő. A hangsúlyeltolódás azt is jelenti, hogy az oktatástechnológia dinamikus fejlődése főként a technológiára érvényes, a pedagógiára viszont kevésbé az.
A negatívumok ellenére a jelen oktatása elképzelhetetlen infokom digitális megoldások nélkül, a jövőben pedig a mainál is markánsabban fogja meghatározni a területet. A hozzáférést és a személyes adatok védelmét mindenki számára biztosítani kell, különben a szakadék tovább nő, holott a technológiai fejlődés egyik célja pont a társadalmi szakadékok betemetése, a hátrányok kompenzálása. Egyértelmű irányelveket is meg kell fogalmazni az infokom előnyeinek maximális kihasználásáról, negatív hatásainak minimalizálásáról.
A teljes cikk elolvasható az edunext.hu oldalán!