Megalakult az EDUCATION:NEXT Oktatástechnológiai Szövetség, melynek célja a magyar oktatási ökoszisztéma szereplőinek szakmai támogatása, érdekeinek képviselete és szemléletformálás a nemzetközi trendek és gyakorlatok alapján. A szövetség elnökének Horváth Ádámot, az alkotópedagógiai tananyagokat fejlesztő hazai startup, a Maker’s Red Box szakmai vezetőjét választották. A szervezet első konferenciáján magyar és észt oktatási szakemberek beszélgettek az oktatás jövőjéről, amit a helyszínen több mint 150 résztvevő és online további 300 érdeklődő követett, elsősorban tanárok.

„Az oktatás folyamatosan változik, fejlődik, próbál reagálni a változó igényekre, ezért az innováció megkerülhetetlen, mint minden más iparágban” – mondta Horváth Ádám, a szövetség frissen megválasztott elnöke. Az oktatástechnológia, támogatva a korszerű pedagógiai megoldásokat, választ kínálhat az oktatás kihívásaira. Jelen pillanatban a leggyorsabban fejlődő iparág az oktatástechnológia, gyorsabban fejlődik, mint az autóipar és ebből nem szabad kimaradni. A magyar cégeknek a nemzetközi piacon is meg kell jelenni, ha a hazai oktatás versenyképességét szeretnénk megőrizni” – emelte ki az elnök az oktatástechnológiai cégek összefogásának szükségességével kapcsolatban.

Az újonnan alakult szövetség első lépésként – a Telekommal együttműködve – megszervezte az EDUCATION:NEXT konferenciát, melyen magyar és észt oktatási szakemberek tárgyalták az oktatás jövőjét október 21-én a Magyar Telekom Székházában. Az eseményen részt vett – mások mellett – Mart Laanpere, a Tallin University professzora, aki 25 éve kutatja az oktatástechnológia területét. A szakember részt vett az észt oktatási reform (Lifelong Learning Strategy) kialakításában, aminek köszönhetően a legutóbbi PISA-teszteken az észtek végeztek az élen az európai országok között, megelőzve a finneket. Az észt professzor kiemelte, hogy a reform elsődleges célja a kreativitást, az együttműködést és vállalkozói szellemet ösztönző pedagógiai módszertan bevezetése volt. A jövőben pedig a rugalmas tanulási utak támogatásával folytatják az oktatási rendszerük megújítását. Mint elmondta: próbálják lebontani a falakat a tanár és diák között, a formális és informális oktatás, iskola és élet között, és kinyitni az iskolát a helyi közösségek felé.

Horváth Ádám, a konferencia egyik fontos üzeneteként kiemelte, hogy

„pedagógiai háttér nélkül a digitális újításokkal sem leszünk előrébb, sőt ezek akár konzerválhatják is a régi frontális oktatási módszereket, aminek az elavultságát a magyar tanárok is érzik. Nem a laptopok beszerzése lesz az, ami javít azon, hogyan teljesítenek a gyerekek. A digitalizáció legegyszerűbb formáival csak megismételjük a frontális oktatás problémáit, és drágábbá tesszük azt. Ezért rugalmas tanulási tereket kell kialakítani, amelyekben a tanulók kreatívan alkotva, életszerű problémákon keresztül, fizikai tárgyalkotással, akár a hibáikból is tanulhatnak, felhasználva a korszerű technikai megoldásokat a problémaközpontú feladatok megoldásánál.”

Az észt oktatástechnológia-kutató hozzátette:

„Az oktatás változásai mindig lekövetik a társadalmi változásokat. Ha a társadalom az iparosodás felé mozdul el, akkor az iskola is egy ipari létesítménnyé válik. Ha a társadalom egy kreatívabb, együttműködésre épülő ökoszisztéma felé mozdul el, akkor az iskoláknak ezt is le kell követniük. Ezért nagyon lényeges, hogyan változnak az oktatás terei és eszközei, és hogy akik ezeket megtervezik, azok kövessék az új pedagógiai módszereket”

– vonta le a tanulságot Mart Lampeere.

Az EDUCATION:NEXT Szövetség 2023 elején felmérést készít, hogy feltérképezze a hazai iparág fejlesztési igényeit, valamint javaslatokat és ajánlásokat fogalmaz meg az innovatív oktatási és tanulási módszerekkel kapcsolatban. A szövetség feladatául tűzte ki, hogy az export fókuszú hazai fejlesztéseknek és cégeknek közös külföldi megjelenéséket szervezzenek, valamint csatlakozási lehetőséget a nemzetközi – például a European Edtech Alliance – hálózatokhoz.

Az előadásokat utólag is megtekintheted a Youtube csatornánkon.

[et_pb_heading title=”További cikkek” _builder_version=”4.24.1″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_heading]

Oktatástechnológiai konferencia Csíkszeredában az Education:NEXT Szövetséggel

A 21. század komplex oktatási környezete címmel rendezett konferenciát és oktatási kiállítást szeptember 19-én Csíkszeredában az Apáczai Csere János Pedagógusok Háza (Casa Corpului Didactic) és az Education:NEXT Szövetség. Az uniós támogatással létrejött eseményen...

Közgyűlést tart az Education:Next Szövetség

Az Education:NEXT Oktatástechnológiai Szövetség október 30-án tartja 2024. évi közgyűlését, amelyen a tagok személyesen vagy online is részt vehetnek. A 2024. évi rendes közgyűlésre 2024.október 30-án, szerdán 13.00 – 15.00 óra között kerül sor a Modern Oktatási...

Magyar edtech cégeket választottak az európai elitbe

Tizennyolc vállalkozás és startup került be az oktatástechnológiai vállalatok nemzetközi szakmai fórumára. Augusztustól csatlakozik az European Edtech Alliance-höz a tavaly októberben alapított, már tizennyolc vállalkozást és startupot tömörítő Education:Next...

Újabb magyar cégek az európai elitben

Sikeres mérleggel zárta első éves működését a már 18 innovatív magyar oktatástechnológiai céget tömörítő Education:Next szövetség, amelyet idén augusztusban az European Edtech Alliance tagjává választottak. Tavaly októberi megalakulását követően 18-ra bővült az...

Merre tart az oktatástechnológia?

Megjelent az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, az UNESCO legfrissebb, többek szerint kijózanító jelentése az oktatástechnológia jelenlegi globális helyzetéről. Horváth Ádámmal, az EdTech Magyarország digitálisoktatás-szakértőjével, a...